نیمکت تنهایی من، تو و او
نیمکت تنهایی من، تو و او

نیمکت تنهایی من، تو و او

روز زیارتی

به نام حضرت دوست

     عرض سلام و ادب و احترام

***
حضرت رضا علیه السّلام می فرمایند :
گاهی میان شخص و بهشت فاصله ای بیشتر از فاصلۀ عرش تا زمین است و او به خاطر پشیمانی از کردار زشت خود و ترس از عقوبات این گناهان گریه می کند، پس فاصلۀ او تا بهشت به اندازۀ فاصلۀ سیاهی چشم تا سفیدی آن می گردد.
عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحۀ 3
***

     بعضی از مناسبت ها هستند که لبریز از مطلبند .. یعنی کافیه که تو دستت رو روی کیبرد بگذاری تا خود به خود صفحه پر بشه (!) هر چند که توانایی چندانی در نوشتن مطالب مناسبتی ندارم اما امروز از اون مناسبت هاست .. از همونایی که خودش باهات حرف میزنه و نیازی نیست تو براش چیزی بنویسی !

     امروز از اون روزهاست که ذهنم خاطرات دور و نزدیکش رو با هم توی یک صفحه پخش کرده و داره مطالب مرتبطش رو با هم ترکیب میکنه .. از اون دور دست ها جملاتی رو به خاطر میارم که گویا از شب قدر سالها پیش به یادگار مونده .. جملاتی که چنین مضمونی داشت : «همه روزها، روزهای مهم و بزرگی هستند؛ چرا که خداوند بزرگ و بلند مرتبه در اون روز به ما حق حیات داده؛ اما در این بین روزهایی هم هستند که به دلایلی ارزش بیشتری دارند، مثل روزهای اول ماه ، روزهای زیارتی و ... همین شب های قدر»

     چندتا از بچه ها با حالت نگرانی و اضطراب ازم میپرسن : «خدا بد نده ،‌ چی شده .. چرا مشکی پوشیدی؟!» این قدر این سوال رو ازم پرسیدن و گفتم به مناسبت ... که خودمم شک کردم ؛ دوباره رفتم تقویم رو باز کردم و ورق زدم .. پنجم ، ششم ، هفتم مهر .. «شهادت حضرت امام رضا (ع) (بنا به قولی) روز زیارتی آن حضرت»


     همیشه به اینجاش که میرسم، هنگ میکنم .. یعنی میدونی، وقتی سعی میکنم که از عباراتش تصویرسازی کنم یه جورایی سخت افزار مغزم نمیکشه و نرم افزار ذهنم میره تو کماااا.. جان غریبه، کی میتونه بگه که چطوری زمین یه نفر رو فرو میبره ؛ اگه کوه بخواد کسی رو بشکنه و خرد کنه، چه تصویری خلق میشه ؛ ربوده شدن توسط آسمان چه تفسیری میتونه داشته باشه و چه حالتی پیش میاد وقتی که دریاها عزم غرق کردن کسی رو داشته باشن ... وحشتناک کار یه ثانیه است، به نظر من مافوق ادراکه (!) این بار شمام بیاین بخشی از دعای مخصوص زیارت امام هشتم رو با هم بخونیم، ببینیم چی دستگیرمون میشه :
"سیّدی، لو علمت الارض بذنوبی لساخت بی ، أو الجبال لهدّتنی ، أو السماوات لاختطفتنی ، أو البحار لأغرقتنی ."
ای سید و سرور من (خدای من) اگر زمین به گناهان من آگاهی داشت مرا فرو میبرد ، و اگر کوه ها بر گناهان من آگاهی داشتند مرا می شکستند و خردم می کردند ، و اگر آسمان ها آگاهی داشتند مرا هدف خود قرار می دادند و می ربودنم و اگر دریاها آگاهی داشتند مرا غرق می نمودند و می کشتنم .

***
حضرت رضا علیه السّلام می فرمایند :
مؤمن، حقیقت ایمان را درک نمى کند مگر آن که سه خصلت را دارا باشد :
1- خصلتى از خداوند، که کتمان اسرار افراد باشد .
2- خصلتى از پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله که مدارا کردن با مردم باشد .
3- خصلتى از ولىّ خدا که صبر و شکیبائى در مقابل شدائد و سختى ها را داشته باشد .
اصول کافی جلد 3 صفحه 339
***

پ.ن :
     دیروز وقتی که از سمت مسجد گوهرشاد وارد روضه منوره شدم و همون جای همیشگیم وایسادم تا زیارت نامه بخونم، به آقا گفتم : حالا درسته که روز مخصوص زیارتی تون فرداست اما بقول ما مجاورا، فردا مال مسافراست ..

شاد باشید و شادی آفرین
و من ا... توفیق
علی مددی
یا حق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد